Flipped classroom and cooperative learning in postgraduate studies: an experience at the University of Informatics Sciences

Autores/as

  • María Teresa Pérez Pino Universidad de Ciencias Informáticas UCI https://orcid.org/0000-0001-5923-204X
  • Liliana Argelia Casar Espino Universidad de Ciencias Informáticas UCI
  • Ailec Granda Dihígo Universidad de Ciencias Informáticas UCI
  • Yuniesky Coca Bergolla Universidad de Ciencias Informáticas UCI

Palabras clave:

aprendizaje cooperativo, clase invertida, postgrado

Resumen

The objective of this article is to analyze the effectiveness of the Flipped Classroom and cooperative learning as didactic strategies in a subject of the postgraduate course: The classroom in the contemporary university. The research was developed at the University of Informatics Sciences (Cuba). The methods used were historical-logical, synthetic analytical, inductive-deductive, participant observation, a student questionnaire, percentage analysis and Iadov's technique. The results obtained show that the Flipped Classroom approach and cooperative learning are effective for the achievement of learning and the development of skills in students. It is concluded that it gives an active role to students in the construction of their learning and reassigns a role of mediator to the postgraduate teacher. The students have a satisfactory assessment of the experience.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

María Teresa Pérez Pino, Universidad de Ciencias Informáticas UCI

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Metodóloga. Centro de Innovación y Calidad de la Educación.

Liliana Argelia Casar Espino, Universidad de Ciencias Informáticas UCI

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular y Consultante. Profesora Centro Nacional de Educación a Distancia

Ailec Granda Dihígo, Universidad de Ciencias Informáticas UCI

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular. Directora Centro de Innovación y Calidad de la Educación

Yuniesky Coca Bergolla, Universidad de Ciencias Informáticas UCI

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular. Jefe de Departamento de Inteligencia Computacional

Descargas

Publicado

2023-06-18

Cómo citar

Pérez Pino, M. T., Casar Espino, L. A., Granda Dihígo, A., & Coca Bergolla, Y. (2023). Flipped classroom and cooperative learning in postgraduate studies: an experience at the University of Informatics Sciences. Revista Referencia Pedagógica, 11(1), 170–184. Recuperado a partir de https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/336

Número

Sección

Artículos: Resultados de investigación