The teaching-learning process of English for Academic Purposes: A distance course

Authors

  • Laura María Barreiro Pérez Departamento de Idiomas. Universidad Tecnológica de La Habana "José Antonio Echeverría", CUJAE.
  • María del Carmen Batista González Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría
  • Caridad Cazañas Marisy Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría
  • Marcos Antonio Rodríguez Villamil Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría

Abstract

The mastering of English language for Cuban professionals is an essential objective in Higher Education. The teaching-learning process of the four subjects that comprise the English discipline (General English I and II, English for Academic Purposes and English for Professional Purposes) should be developed with great expertise and should meet the students´ communicative needs regarding the learning of the English language and  the peculiarity of the different technical fields studied at the university in relation to the subject English for Professional Purposes. In the Language Center, located at the Technological University of Havana, the teachers are being methodologically trained and professionally developed to teach the English language in the current pandemic context through distance education. This epidemiological period has demanded the search and use of teaching aids that allow education for all the students in the country. Moodle platform, as a virtual learning environment, makes possible the students´ access to the contents in a dynamic and interesting way. This article is aimed at presenting an experience in the teaching-learning process of English for Academic Purposes through a distance course, as a result of the methodological work carried out by English language teachers from the Language Center.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura María Barreiro Pérez, Departamento de Idiomas. Universidad Tecnológica de La Habana "José Antonio Echeverría", CUJAE.

Profesión: Profesora. Licenciada en Lengua y Literatura Inglesa Graduado de: Lengua y Literatura Inglesa Universidad en que se graduó: Universidad de la Habana Categoría Docente: Auxiliar Grado Científico: Máster en Ciencias de la Educación Superior Centros de trabajo últimos 10 años: CUJAE Intereses profesionales actuales: Se orientan fundamentalmente a la superación a través de la investigación. En estos momentos estoy inmersa en el proceso de doctorado. Publicaciones principales últimos 5 años: - La educación humanística: un reflejo en la vivencia del examen profesional. II Taller Internacional” La enseñanza de las disciplinas humanísticas”. (HUMANISTICAS 2009).Matanzas. Junio 2009. ISBN 978-959-18-0505-8. - La informatización en el proceso de enseñaza-aprendizaje del idioma inglés en la Cujae. II Taller Internacional” La enseñanza de las disciplinas humanísticas”. (HUMANISTICAS 2009).Matanzas. Junio 2009. ISBN 978-959-18-0505-8. - La integración curricular y la interdisciplinariedad en el proceso de enseñaza-aprendizaje del idioma inglés en la Cujae. Cuarto Taller de Medio Ambiente Diciembre 2009. ISBN 978-959-261-308-9. - El idioma inglés: la formación profesional de los estudiantes en la CUJAE. X Semana Tecnológica. Noviembre 2010.ISSN 2076-9792. - Alternativa para la enseñanza-aprendizaje del idioma inglés de los estudiantes de Curso por Encuentro de la Cujae. Convención Cujae .Diciembre 2010. ISBN 978-959-261-317-1. - El idioma inglés y su contribución a la educación ambiental en la Cujae. Convención Cujae. Diciembre 2010. ISBN 978-959-261-317-1. - La comunicación intercultural y la Interdisciplinariedad en el Aprendizaje del idioma inglés. Conferencia Científica internacional en Red “España y Rusia: Diálogo de Culturas a través del Paradigma de la Civilización Contemporánea” Abril 2011. Monografía.ISBN: 978-5-7638-2388-2. - La formación integral de los estudiantes de las filiales universitarias a través del aprendizaje del idioma inglés. Libro: Capítulo I: La Universidad Cubana, su integración en los municipios: Aportes al desarrollo local. Libro: La Labor Educativa y Política- ideológica. Editora: Félix Varela. ISBN 978-959-07-1750-5 - El Inglés con Fines Profesionales en las carreras de Ciencias Técnicas de la Cujae. VII Conferencia Científica UCIENCIA. Febrero 2012. ISBN 978- 959-286-079-3. - Material Didáctico para la Enseñanza de idioma Inglés con Fines Profesionales en la carrera de Ingeniería Civil. Convención Cujae. Noviembre 2012. ISBN 978- 959-261-405-5. Consejo Editorial.

Published

2021-12-17

How to Cite

Barreiro Pérez, L. M., Batista González, M. del C., Cazañas Marisy, C. ., & Rodríguez Villamil , M. A. (2021). The teaching-learning process of English for Academic Purposes: A distance course. Journal Reference Pedagogical, 9(3), 487–498 p. Retrieved from https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/269

Issue

Section

Articles experiences in the education of Engineers and Architects: