Professional improvement model. Proposal and validation

Authors

  • Abel Alfonso Castro Universidad de Artemisa https://orcid.org/0000-0002-2864-3062
  • Arasay Padrón Alvarez Universidad Tecnológica de La Habana, “José Antonio Echeverría”, (CUJAE)
  • Cristóbal Torres Fernández Universitat Internacional de València (VIU)
  • Jesús Heraclio Zúñiga Cueva Universidad Nacional de San Agustín (UNSA)
  • Doris Salome Tupacyupanqui Jaen Universidad Nacional de San Agustín (UNSA)

Keywords:

professional improvement, model

Abstract

The  study  of  models  is  strength  in  educational  research  due  to  the  accelerated development  and  reach  of  science  and  technology,  which  promotes  the  use  of pedagogical  and  technological  mediations  that  generate  new  ways  of  teaching  in teachers and learning in students. This article aims to assess the results obtained in the validation process of the professional improvement model in the appreciation of digital audiovisual media for university teachers. In order to solve the scientific problem that originated in a research carried out at the University of Artemisa "Julio Díaz González". For  this  purpose,  various  methods  were  used:  theoretical,  empirical,  and  statistical- mathematical, which allowed reaching the final results, through the practical application of the workshop system as a form of implementation, its widespread acceptance in the results  of  the  satisfaction  test,  as  well  as  the  assessment  by  specialists,  the  "Target Shooting"  technique  and  methodological  triangulation.  The  practical  application  of  the professional  improvement  model  in  the  appreciation  of  digital  audiovisual  media  for university teachers through the workshop system allowed corroborating the degree of widespread  acceptance  that  teachers  have  about  the  proposal  and  the  level  of development  achieved  in  MAVD  appreciation  skill.  Specialists  and  methodological triangulation validate the feasibility and applicability of the model, so it is recommende

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Abel Alfonso Castro, Universidad de Artemisa

Profesor Asistente, Vicedecano de Desarrollo e Investigaciones. Máster en
Ciencias de la Educación. Departamento de Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas

Arasay Padrón Alvarez, Universidad Tecnológica de La Habana, “José Antonio Echeverría”, (CUJAE)

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Centro de Referencia para la Educación de Avanzada, CREA, Coordinadora del programa Doctoral de Educación Superior

Cristóbal Torres Fernández, Universitat Internacional de València (VIU)

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor contratado doctor, Director del Grupo de Investigación EducAcción

Jesús Heraclio Zúñiga Cueva , Universidad Nacional de San Agustín (UNSA)

Director de Departamento de la Facultad de Facultad de Ingeniería de Producción y Servicio.

Doris Salome Tupacyupanqui Jaen, Universidad Nacional de San Agustín (UNSA)

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora a tiempo completo

Published

2023-06-18

How to Cite

Alfonso Castro, A., Padrón Alvarez, A., Torres Fernández, C., Zúñiga Cueva , J. H., & Tupacyupanqui Jaen, D. S. (2023). Professional improvement model. Proposal and validation. Journal Reference Pedagogical, 11(1), 215–230. Retrieved from https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/339

Issue

Section

Articles experiences in the education of Engineers and Architects: