Strategies for the development of reading comprehension in Spanish as a foreign language

Authors

  • Gerardo Borroto Carmona Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Catedrático de postgrado y coordinador de investigaciones. Instituto Internacional para el Desarrollo (INTAL)
  • Belkis Sánchez Mesa Universidad de La Habana
  • Ilean Olazábal Medina Universidad de La Habana
  • Teresa de la Candelaria Trujillo Mazorra Universidad de La Habana

Keywords:

Preparatory course, reading comprehension, teaching-learning strategies

Abstract

The students of the Preparatory Course (PC) from the Faculty of Spanish for Non-Spanishspeaking Foreigners (FENHI), at the University of Havana, who aspire to study university degrees in Cuba, jointly study Spanish, Exact Sciences and Technical Sciences. Among the main problems presented by these students when entering this course, some difficulties
in reading comprehension in Spanish are detected. Faced with this problem, the need arose to urgently apply teaching-learning strategies for developing reading comprehension of texts in the subjects of the study plan. The objective of this paper is, therefore, to share
the experiences of the authors in the application of the main reading strategies in the subjects Spanish, Chemistry and Biology, which contributed to the development of reading comprehension of specialized texts in these subjects, as didactic materials used in classes. Students should be aware of these strategies in the early stages of the course until they master and apply them according to their own needs.

As a result of this experience, it was possible to deepen the theoretical foundations of the strategies designed and applied in the teaching-learning process of the subjects Spanish, Chemistry and Biology in the Spanish language to contribute to the development of the reading comprehension of the students of the FENHI.

In addition, valuable reflections were produced on the impact of the aforementioned strategies on the learning of the Spanish language, by non-Spanish-speaking foreign students who will study Engineering and Architecture at Cuban universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerardo Borroto Carmona, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Catedrático de postgrado y coordinador de investigaciones. Instituto Internacional para el Desarrollo (INTAL)

Profesión: profesor Graduado de: Licenciado en Educación Universidad en que se graduó: ISPEJV Categoría Docente: Profesor Titular Grado Científico: Doctor en Ciencia Pedagógica Centros de trabajo últimos 10 años: CREA - CUJAE Intereses profesionales actuales: Creatividad, TIC, Comunicación Audiovisual Publicaciones principales últimos 5 años: - Libro “Selección de Lecturas de Metodología de la Investigación. Selección de Lecturas”. (Compilador). Editorial “Félix Varela”. ISBN: 978-959-07-0987-6. La Habana. Cuba. 2009. - Libro “Fundamentos Didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas”. Artículo: “El contenido, Su papel en la instrucción, la educación y el desarrollo”. Editorial “Félix Varela”. ISBN: 978-959-07-1015-5. La Habana. Cuba. 2009. - Proyecto EVEA. Experiencias en la aplicación de un instrumento dirigido a diagnosticar el estado actual y potencial de los estudiantes para desarrollar el proceso de aprendizaje apoyados en Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje (EVEA). 7mo. Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2010”. ISBN: 978-959-61-1164-2. La Habana. Cuba. 2010. - Las tareas docentes creativas en los materiales para la modalidad semipresencial con apoyo de las TIC: Una experiencia desde la universidad cubana. Monografía “El reto pedagógico a la formación del profesional en la era del uso de las TIC.” FAR – CREA. ISBN No. 978-959-261-306-5. La Habana. Cuba. 2010. - Monografía digital: “La creatividad en los Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje (EVEA)”. ISBN: ISBN No. 978-959-261-372-0. Editorial CUJAE. La Habana. Cuba. 2011. Gracias, Comité Editorial.

Published

2021-05-09

How to Cite

Borroto Carmona, G., Sánchez Mesa, B., Olazábal Medina, I., & Trujillo Mazorra, T. de la C. (2021). Strategies for the development of reading comprehension in Spanish as a foreign language. Journal Reference Pedagogical, 9(1), 127 –143p. Retrieved from https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/235

Issue

Section

Articles experiences in the education of Engineers and Architects: