Motivation and interdisciplinarity. Pillars to teach defense to engineers.

Authors

  • Dargen Tania Juan Carvajal Vicerrectoría Docente. Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” de La Habana
  • Mailé Salgado CruzII Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos.

Abstract

The teaching of the engineering in Cuba has evolved in correspondence with the specialty, the social demands and the concrete conditions of the historical moment. The interest in the formation of an engineer with an integral culture that prioritizes the university student's education and it incorporates to the instruction new elements of the working environment, it dictates that in the curriculum of the engineer's formation a bigger balance is manifested in the correspondence among the disciplines of the basic, technical, social and humanistic sciences. However, when facing the development of the discipline Preparation for the Defense (PPD), in the Engineer in Telecommunications and Electronic in the "José Antonio Echeverría" High Polytechnic Institute, and in Mechanical Engineer in the "Camilo Cienfuegos" University of Matanzas, difficulties are observed with the motivation of the students toward the study. In the initial diagnosis it is evidenced among other elements, problems in the didactics, what indicated the question how to develop the system of knowledge and abilities settled down in the programs of study of the PPD discipline, so that they influence in the positive motivation of the students toward those subjects? It is in this line where our objective is manifested: to present an experience in the employment of the interdisciplinary relationships during the teaching of the The telecommunications and the nets in the defense and National Security subjects, to encourage the motivation toward the study of the subjects that involve the Preparation for the Defense discipline in the engineering careers.

Key Words:

Relate interdisciplinary, motivation, defense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dargen Tania Juan Carvajal, Vicerrectoría Docente. Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” de La Habana

Profesión: Profesor Graduado de: Ingeniero Radioelectrónico en la especialidad de Equipos radioelectrónicos de aviación. Universidad en que se graduó: Instituto Técnico Militar “José Martí” Categoría Docente: Profesor Auxiliar Grado Científico: Doctora en Ciencias Pedagógicas. Centros de trabajo últimos 10 años: MINFAR e ISPJAE. Intereses profesionales actuales: Enseñanza de la Ingeniería, Teoría Curricular, Técnicas y Métodos participativos, y Comunicaciones Móviles. Publicaciones principales últimos 5 años: Un modelo pedagógico para las EPPD (2008). El proceso de investigación en las microcademias (2008). El diagnóstico Pedagógico de las necesidades de los alumnos un reto para el proceso docente educativo de las EPPD (2008); en Revista Militar Cubana RNPS 2132. El método dialéctico materialista, su aplicación en la investigación científica; en Congreso Internacional Pedagogía 2009, CIEN 029. El trabajo del Comité Curricular (2011). Historia de las EPPD (2011). Perfeccionamiento del Sistema de Superación de los docentes en una EPPD (2011). Caracterización de la dirección en las EPPD (2011); en Revista Militar Cubana “Gral. Máximo Gómez” RNPS 2132. Perfeccionamiento de la superación para una escuela de capacitación (2011); en V Convención Científica Internacional de la Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”. Las comunicaciones como un hecho social (2012); en CD “Memorias” ISBN 978-959-261-399-7. Etapas de la planificación de la superación para una escuela de capacitación; en VI Convención Científica Internacional de la Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos” (2013) ISBN 978 -959-16-2100-9. Gracias, Comité Editorial.

Mailé Salgado CruzII, Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos.

Docente, Instructor, Máster en Administración de Empresas. Mención Dirección.

Published

2013-07-18

How to Cite

Juan Carvajal, D. T., & Salgado CruzII, M. (2013). Motivation and interdisciplinarity. Pillars to teach defense to engineers. Journal Reference Pedagogical, 1(2), 160 – 170 p. Retrieved from https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/30

Issue

Section

Articles reflecting researching results: