How to organize the educational work to tertiary level students based on their academic performance?

Authors

  • María Julia Becerra Alonso Facultad de Ingeniería Industrial. Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”.
  • Rogelio Lau Fernández Facultad de Ingeniería Industrial. Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”.

Keywords:

rendimiento académico, predicción, acciones

Abstract

The  low  academic  performance  of  students  in  the  university courses,  especially  in the first year, has been studied for a long time and therefore it is a major concern in  higher  educational  institutions.  The  academic  performance  represents  a  main
indicator to measure the learning level reached by the students and as an indicator of  the  methodological  work  development  carried  out  at  the  educational  institution. For this reason, the educational institutions consider important to design strategies
in order to improve academic performance. In this context, the information offered by the prediction of academic success of the students is not often used to organize actions  contributing  to  reduce  the  academic  risk.  This  situation  results  in
inefficiencies  in  the  educational  system.  The  aim  of  this  work  is  to  show  the  link between  actions  developed  with  students  with  probable  school  failures  and  the factors which affect their academic performance. Identifying this link helps to guide the  educational  activities  in  a  better  way.  The  suggested  actions  are  based  on pedagogical,  psychological  and  methodological  principles  that  explain  the
effectiveness of the actions.


Keywords: academic performance, prediction, actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Julia Becerra Alonso, Facultad de Ingeniería Industrial. Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”.

Profesión: Profesor

Graduado de: Licenciatura  en Psicología

Universidad en que se graduó: Universidad de La Habana

 

Categoría Docente: Profesora Titular

Grado Científico: Dra. En Pedagogía

Centros de trabajo últimos 10 años: Vicerrectoría Docente y Facultad de Ingeniería Industrial/Instituto Superior Politécnico José A. Echeverría

Intereses profesionales actuales: Desarrollo de la Personalidad, Comunicación Interpersonal, Gestión de Recursos Humanos.

Publicaciones principales últimos 5 años:

- La participación de los trabajadores en la toma de decisiones de sus empresas. Realidades y regulaciones. REV Ingeniería Industrial. ISSN 1815-5936. Vol. XXXI  No. 3-2010.

- El Diagnóstico, paso ineludible para caracterizar la situación comunicativa de la empresa. Rev. II. ISSN 1815-5936. Vol. XXXII  No. 2(mayo-agosto/2011).

- Compendio de materiales de apoyo a la asignatura Aprender a Aprender. Editorial Félix Varela, 2012. ISBN 978-959-07-1749-9.

- Compendio de materiales de apoyo a la asignatura Aprender a Aprender. Monografía digital, ISPJAE, 2012. ISBN 978-959-261-385-0.

- La participación de los trabajadores en la toma de decisiones de sus empresas. Procedimiento para su estudio, Editorial Académica Española, 2012. ISBN: 978-3-659-02104-6.

Gracias,

Comité Editoril.

Published

2018-11-19

How to Cite

Becerra Alonso, M. J., & Lau Fernández, R. (2018). How to organize the educational work to tertiary level students based on their academic performance?. Journal Reference Pedagogical, 6(2), 310 – 322 p. Retrieved from https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/162

Issue

Section

Articles experiences in the education of Engineers and Architects: