How do our university students perceive the relationship with their professors? Results and Reflections.

Authors

  • María Julia Becerra Alonso Facultad de Ingeniería Industrial.Instituto Superior Politécnico "José Antonio Echeverría"
  • Ibette Alfonso Pérez Reference Center for Advanced Education. Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” de La Habana

Abstract

Abstract: The methodological work developed in the university institutions up to day doesn't show all the prospective effectiveness. To measure the impact of the methodological work in the university student's formation an investigation project was implemented as a part of the Science and Innovation of the Superior Education Program. This work is inserted in that purpose.

To achieve a suitable influence on the student's development the communication between the professor and the students plays a main role. The impact of the methodological work in education can be affected if the relationship between professor and student is not based on reciprocal feelings of empathy and cordiality. This work shows how the students perceive the development of the communication skills of the teachers.

Five high education institutions were included inside the study. Two instruments, among others, were applied in the research: Inventory of Communication Problems and Fill the Blanks. Results are showed and they make evident that students recognize the didactic abilities and the professors' deep knowledge on the subjects, but they are not satisfied with the warmth of the interpersonal relationships and the disposition for the personal exchange.

Key Words:
communication skills, university education, pedagogical communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Julia Becerra Alonso, Facultad de Ingeniería Industrial.Instituto Superior Politécnico "José Antonio Echeverría"

Profesión: Profesor

Graduado de: Licenciatura  en Psicología

Universidad en que se graduó: Universidad de La Habana

 

Categoría Docente: Profesora Titular

Grado Científico: Dra. En Pedagogía

Centros de trabajo últimos 10 años: Vicerrectoría Docente y Facultad de Ingeniería Industrial/Instituto Superior Politécnico José A. Echeverría

Intereses profesionales actuales: Desarrollo de la Personalidad, Comunicación Interpersonal, Gestión de Recursos Humanos.

Publicaciones principales últimos 5 años:

- La participación de los trabajadores en la toma de decisiones de sus empresas. Realidades y regulaciones. REV Ingeniería Industrial. ISSN 1815-5936. Vol. XXXI  No. 3-2010.

- El Diagnóstico, paso ineludible para caracterizar la situación comunicativa de la empresa. Rev. II. ISSN 1815-5936. Vol. XXXII  No. 2(mayo-agosto/2011).

- Compendio de materiales de apoyo a la asignatura Aprender a Aprender. Editorial Félix Varela, 2012. ISBN 978-959-07-1749-9.

- Compendio de materiales de apoyo a la asignatura Aprender a Aprender. Monografía digital, ISPJAE, 2012. ISBN 978-959-261-385-0.

- La participación de los trabajadores en la toma de decisiones de sus empresas. Procedimiento para su estudio, Editorial Académica Española, 2012. ISBN: 978-3-659-02104-6.

Consejo Editorial.

Ibette Alfonso Pérez, Reference Center for Advanced Education. Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” de La Habana

Graduada de Licenciatura en Psicología. Máster en Psicología Social y Comunitaria. Profesora Asistente del Centro de Referencia para la Educación de Avanzada (CREA) del Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” de La Habana. Intereses profesionales: Orientación educativa, Comunicación educativa, Pedagogía y didáctica. Ha publicado sobre estos temas.

Published

2013-05-09

How to Cite

Becerra Alonso, M. J., & Alfonso Pérez, I. (2013). How do our university students perceive the relationship with their professors? Results and Reflections. Journal Reference Pedagogical, 1(1), 27 – 38 p. Retrieved from https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/14

Issue

Section

Articles Theoretical revision: